قدرت گوشت ( يافته هاي علمي پيرامون خواص گوشت )

قدرت گوشت ( يافته هاي علمي پيرامون خواص گوشت )

بازدیدها : 1539 بازدید

بر طبق تحقیقات علمی، بدن انسان روزانه به پروتئین، آهن، کلسیم، آنزیم های مختلف، ویتامین ب 12 و اسیدهای آمینه نیاز دارد. در صورتی که این مواد به طریقی وارد بدن شوند، به آسانی برای بدن قابل جذب نیستند. تحقیقات نشان می دهند که مواد مغذی موجود در گوشت، به آسانی برای بدن قابل جذب هستند.
در تحقیقات پیرامون خواص پروتئین اثبات شده است که پروتئین ها مواد مغذی اصلی هر سلول زنده هستند.
در ساختمان آنها علاوه بر کربن، هیدروژن و اکسیژن ، ازت و گاهی گوگرد نیز موجود می باشد.

پروتئین ها مسئول انجام اعمال گوناگونی هستند. نقش آنها از تشکیل ماده انقباضی عضلات گرفته تا ساختن بعضی از هورمون ها، آنزیم ها و آنتی کورها، تبدیل انرژی شیمیایی به کار و انتقال اکسیژن و هیدروژن متنوع می باشد.

گوشت یکی از طبیعی ترین مواد غذایی با پروتئین بالا به شمار می رود که حاوی مواد مورد نیاز بدن برای ساخت و حفظ ماهیچه ها، جذب و صرف انرژی روزانه است.

تحقیقات نشان می دهند گوشت طبیعی ترین و متعادل ترین مجموعه پروتئینی و آسانترین شیوه جذب پروتئین و اسیدهای ضروری است. همچنین، گوشت، منبع طبیعی آهن، کلسیم و ویتامین ب ۱۲ می باشد. بنابراین جهت حفظ سلامت بدن، مصرف روزانه گوشت بصورت رژیم با پروتئین بالا توصیه می شود. حتی گیاهخواران نیز به اهمیت وجود گوشت در رژیم غذایی روزانه خود پی برده اند.

خداوند در قران کریم سوره حج، آیه بیست و هشتم به ذبح چارپایان بعنوان رزق خدا اشاره می کند و به خوردن آن توسط خود انسان بعنوان واجب اباحی و ترخیصی و خوراندن گوشت به فقرا بعنوان حکم الزامی اشاره می نماید (تفسیر اطیب البیان):

لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ

تا سودهایی را که از آنهاست، ببینید و نام خدا را در روزهایی معین، به هنگام ذبح چارپایانی که خدا رزق آنها ساخته، یاد کنند، پس از آنها بخورید و بینوایان مستمند را نیز اطعام کنید.

در خصوص خوردن گوشت نیز از مراجع عظام استفتائاتی شده است که دال بر اهمیت وجود گوشت در رژیم غذایی مسلمانان می باشد. از این میان می توان به استفتاء ذیل اشاره نمود:

آيا پرهيز از خوردن گوشت براي تزکيه نفس و امکان بدست آوردن حالات روحاني بيشتر تأثيردارد؟

خير. کم خوردن گوشت مفيد است نه پرهيز کردن ونخوردن آن. به تعبير معصومين انسان نبايد معده خودش را قبرستان مردگان قرار دهد نه اينکه اصلا گوشت نخورد. اين را هم در روايات داريم که اگر انسان مسلمان 40 روز گوشت نخورد بايد در گوش او اذان و اقامه بگوئيد. لازم است انسان درحدي که نياز بدن تأمين شود از گوشت استفاده کند اما زياده روي در اين جهت موجب قساوت قلب مي شود.(به نقل از موسسه فرهنگی بیان هدایت نور)

*********************************************************

برخلاف باورهای رایج میان عموم که گوشت را در بروز بیماریهای مختلف از جمله سرطان کولون (روده بزرگ)، موثر می دانند، تحقیقات اخیر بر طبق نشریه اروپایی تغذیه بهداشتی اثبات می کنند که ارتباط معناداری میان انواع گوشت پخته با سرطان کولون وجود ندارد. در طی تحقیقات مذکور، شیوه زندگی و عادات غذایی بیش از 567 مورد از افراد مبتلا به سرطان کولون مورد بررسی قرار گرفت. تحقیقات نشان می دهند که ارتباط معناداری میان مصرف انواع گوشت پخته با بروز سرطان کولون وجود ندارد.
جهت اطلاع از نتایج تحقیقات مذکور توصیه می شود به آدرس ذیل مراجعه نمایید: http://nature.com/ejcn/journal/vaop/ncurrent/full/ejcn201117a.html

*******************************************************

گوشت قرمز منبع طبیعی پروتئین و انرژی است و همچنین گوشت کم چرب، بر روند پیشگیری از بیماری های قلبی تاثیر بسزایی دارد. (www.csiro.au)

متخصصان معتقدند گوشت کم چرب قرمز، به دلیل وجود آهن، روی، ویتامین ب 12، نیاسین و ویتامین ب 6، باید در رژیم غذایی روزانه جا داده شود. میزان آهن موجود در گوشت گاو بسیار بالاست . جذب آن از طریق گوشت برای بدن آسانتر می باشد. علاوه بر این، روی موجود در گوشت، در مقایسه با روی موجود در غلات و حبوبات، آسانتر جذب بدن می گردد. همچنین محققان اثبات نموده اند که استفاده از گوشت کم چرب گاو و گوسفند در کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) نقش بسزایی دارد، بدین ترتیب، مصرف گوشت کم چرب خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *