تاريخچه صنعت بسته بندي گوشت

تاريخچه صنعت بسته بندي گوشت

بازدیدها : 2576 بازدید

تاريخچه صنعت بسته بندی گوشت در آمریکا و اروپا:
به مدت پنج هزار سال، انسان حیوانات را برای گوشتشان شکار می کرد، اما هرگز روشی برای نگهداری طولانی مدت آن نیافته بود. انسان های اولیه به محض کشتن حیوان، گوشت تازه آن را استفاده می کردند. تقریباً در حدود پانصد سال پیش بود که انسان چگونگی پرورش حیوانات را آموخت و برای استفاده طولانی مدت از گوشت آنان، شیوه خشک کردن گوشت را ابداع نمود. در حدود یکصد و پنجاه سال پیش، انسان دامپروری را بعنوان یک حرفه، پیشه خود ساخت و روش نمک سود کردن گوشت حیوانات را بمنظور حفظ گوشت برای مدتی طولانی تر، اختراع نمود. یکصد سال پیش، انسان به فواید منجمد کردن گوشت تازه حیوانات پی بردد و از آن تاریخ به بعد، روش منجمد نمودن گوشت نیز، به شیوه های سابق نگهداری گوشت تازه اضافه شد. در صد سال پیش، قصابها لاشه را به قطعات کوچک تقسیم می نمودند و برای نگهداری آن تا زمان فروش، تکه های گوشت را در میان پوشال و کاه قرار می دادند.

اواخر قرن نوزدهم، دوران قبل از جنگ جهانی اول:

در این دوران برای حمل و نقل گوشت تازه از یک مکان به مکان دیگر از کشتی ها و وسایل نقلیه یخچال دار استفاده می شد. در آمریکا در این دوران، ابتدا گاوها را در کشتارگاههای کانزاس سیتی، اوهاما و شیکاگو ذبح می کردند و بعد از طریق وسایل نقلیه یخچالدار به نقاط دیگر آمریکا حمل می نمودند. در این زمان گوشت تازه، فرآوری می شد و با نمک سود و یا دودی کردن، به بازارهای متقاضی گوشت عرضه می گردید.

دوران جنگ جهانی دوم:

در این دوران، در مغازه های قصابی، سردخانه هایی وجود داشت که گوشت را در آن نگهداری می کردند. همچنین، در خانه ها نیز برای نگهداری گوشت از جعبه هایی که در آن یخ می ریختند، استفاده می شد. در این دوران، برای بسته بندی گوشت از کاغذهای مقوایی و نخ استفاده می گردید. در آمریکا، مغازه هایی تاسیس شدند که گوشت نمک سود، گوشت دودی و غذاهای آماده گوشتی می فروختند.

دوران بعد از جنگ جهانی دوم:

در این دوران، سوپرمارکت های بزرگ پا به عرصه نهادند. در سال 1947، برای اولین بار از سلفون در بسته بندی گوشت استفاده شد. ابداع کننده روش استفاده از سلفون در بسته بندی گوشت DEPONT بود. در این دوران، در قسمت عقب سوپرمارکت ها، گوشت را تکه تکه و بسته بندی می نمودند. پس از جنگ جهانی دوم، برای نخستین بار، ظرف های پلاستیکی جهت بسته بندی گوشت مورد استفاده قرار گرفت. همچنین، برای حفظ رنگ گوشت از تماس آن با هوا جلوگیری می نمودند و به تدریج استفاده از تجهیزات نیمه اتوماتیک رواج یافت.

وضعیت بسته بندی گوشت در دهه های 1950، 1960 و 1970 در ایالات متحده آمریکا:

دهه 1950:

در این دهه، سوپرمارکت ها گسترش یافتند ولی در عوض، از تعداد مغازه های قصابی کاسته شد. شرکت DEPONT، فعالیت خود را در زمینه فروش ورقه های سلفون جهت بسته بندی گوشت، گسترش داد و در همین زمان، دو شرکت دیگر نیز به عرصه رقابت در صنعت تولید ورقه های سلفون وارد شدند. از معایب بسته بندی گوشت در ورقه های سلفون در آن دوران می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1) کاهش مدت ماندگاری گوشت؛

2) تغییر رنگ گوشت بر اثر مرور زمان؛

3) نشت خون موجود در گوشت از ورقه های سلفونی.

دهه 1960:

در این دهه، استفاده از ورقه های پی.وی.سی بمنظور روکش کردن ظروف بسته بندی گوشت رایج شد. از ویژگی های پی.وی.سی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1) جلوگیری از نشت خون و رطوبت از بسته های گوشت؛

2) جلوگیری از نفوذ اکسیژن به بسته های گوشت،

3) شفافیت روکش بسته بندی.

در این دوران ، ظروف بسته بندی از پلی استرین ساخته می شدند و بدین طریق ، استفاده از ورقه های سلفون در بسته بندی های گوشت منسوخ گردید.

سال 1964 ، سال تمرکزگرایی صنعت بسته بندی گوشت قرمز در ایالات متحده آمریکا:

در این سال، بخش تحقیقات وزارت کشاورزی آمریکا، بررسی جامعی راجع به صنعت گوشت انجام داد. همچنین در این دوران، برخلاف دوران قبل، به جای کشتار دام در بخش عقب فروشگاهها، فقط در یک محل معین دامها کشتار و بسته بندی می شدند و سپس به فروشگاهها انتقال می یافتند.

سال 1967 ، تمرکزگرایی در صنعت بسته بندی گوشت در آمریکا:

در این سال، کمیسیون توسعه ایالت آیووا، امتیازات تمرکزگرایی در صنعت بسته بندی گوشت را مورد تایید قرار داد که خرده فروشان و دلالان گوشت با آن موافقت ننمودند. همچنین، در این سال، اعلام گردید که گوشت گاو باید بصورت بسته بندی عرضه گردد، اما خرده فروشان و دلالان گوشت با این امر نیز مخالفت کردند.

وضعیت گذشته بسته بندی گوشت در اروپا:

دهه 1960 و 1970 در فرانسه:

در فرانسه، دامها را در کشتارگاهای مرکزی ذبح کرده و در همانجا نیز بسته بندی می کردند. بر طبق قانون، باید در حضور مشتری، گوشت گاو چرخ می شد که البته به دلیل همین قانون، کل سیستم توزیع و بسته بندی گوشت در فرانسه با شکست مواجه شد.

دهه 1960 و 1970 در دانمارک:

در این دوره، بیش از یکصد فروشگاه زنجیره ای به نام “ایرما” آغاز به فعالیت نمودند. البته این فروشگاهها، مساحت کمی داشتند و در نتیجه مکانی برای ذبح و بسته بندی گوشت در آنها جود نداشت. دامها را در کشتارگاههای مرکزی ذبح و بسته بندی می نمودند، سپس، آنها را به فروشگاهها انتقال می دادند. در دهه 1970 ، در دانمارک، از اصول Kalle در بسته بندی گوشت استفاده می شد، اصولی مانند:

· رعایت بهداشت در صنایع بسته بندی؛

· نگهداری گوشت در سرمای 36- درجه فارنهایت؛

· استفاده از 80 درصد اکسیژن و بیست درصد دی اکسید کربن در بسته بندی ها؛

· طول مدت نگهداری گوشت 6 تا 12 روز بود.

دهه 1970 در آلمان:

در آلمان، برای نگهداری گوشت در بسته ها، از ترکیب دی اکسید کربن و اکسیژن استفاده می شد. با استفاده از روشهای وکیوم، تزریق گاز به بسته بندی گوشت و پلمپ کردن بسته بندی ها، بر مدت زمان ماندگاری گوشت افزوده شد.

بسته بندی گوشت در انگلستان:

در انگلستان ، ابتدا قصابی ها، گوشت مورد نیاز مردم را عرضه می کردند، اما به تدریج با درک فواید بسته بندی گوشت و افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به بهداشت گوشت، مراکزی برای کشتار دام مشخص گردید و به تدریج، از تعداد قصابی های سنتی کاسته شد. انگلستان از دانمارک دام وارد می کرد و پس از انجام بازرسی های دامپزشکی، آنها را در اختیار مراکز کشتار و بسته بندی گوشت قرار می داد. از دهه 1970، در انگلستان، از ورقه های پی.وی.سی برای روکش نمودن بسته های گوشت استفاده می شد. جنس ظروف یکبار مصرفی که گوشت را در آن قرار می دادند، از جنس پلی استرین بود و در این دوران، استفاده از روش وکیوم، برای بسته بندی گوشت متداول گردید.

بسته بندی گوشت در دهه 1970 در آمریکا:

بسته بندی گوشت در لس آنجلس:

در این منطقه بسته بندی گوشت به صورت سنتی بود و در مراکزی که دولت معین نموده بود، انجام بسته بندی می گردید. به دلیل استفاده از روش سنتی در بسته بندی گوشت، مدت ماندگاری گوشت کم بود و رنگ گوشت به سرعت تغییر می یافت.

بسته بندی گوشت در دهه 1970 در اوهایو:

در اوهایو، دامها در مراکزی که توسط شهرداری معین می شد، کشتار می شدند و سپس در دسترس خرده فروشان قرار می گرفتند. بسته بندی گوشت به روش سنتی انجام می گرفت که معایب زیادی داشت، از جمله تغییر سریع رنگ گوشت و اندک بودن زمان ماندگاری آن.

35 سال پیش ، زمان بنیانگذاری و توسعه بسته بندی گوشت:

در این دوران به تدریج مغازه های قصابی برچیده شدند و بسته بندی گوشت کم کم متداول گردید. همچنین در این دوران، برای اولین بار، عرصه گوشت چرخ کرده به صورت بسته بندی رواج یافت. در این زمان، از ورقه های پی.وی.سی برای روکش نمودن بسته بندی های گوشت استفاده می شد وجنس ظروف یکبار مصرف مورد استفاده در بسته بندی گوشت، پلی استرین بود. در این دوران، استفاده از روش وکیوم برای بسته بندی گوشت متداول گردید و برای اولین بار، بعضی از مراکز متخلف بسته بندی گوشت در آمریکا به دادگاه احضار شدند.

دهه 1960 و 1970 در اروپا و آمریکا:

در دو دهه مذکور، کلیه دلالان و خرده فروشان گوشت از صحنه تجارت و بسته بندی گوشت حذف شدند. در این دهه، به دلیل بسته بندی شدن گوشت، قیمت گوشت بسته بندی شده از گوشت غیر بسته بندی، گرانتر شد. همچنین، قیمت مواد بسته بندی گوشت نیز افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *